Ahad, 10 Jun 2012

My Life: Kerosakan charger Ipad? Apa nak buat

Cuti sekolah sudah pun habis, so aku pun berangkatlah ke sekolah tempat aku mengajar di Daro. Untuk pengetahuan, semalam aku sudah berangkat dari Miri ke Kuching dengan menaiki pesawat Maswing MH3807 jam 1900 sampai jam 2100 (tapi ada sedikit delay). Hari ini aku dengan housemate, Adi menaiki Dmax dari Kuching ke Daro.

Para pembaca pasti mengetahui bahawa aku menulis blog menggunakan ipad dengan app "blogpress" yang aku donwload secara illegal (jangan tangkap aku) dari "Installous". Boleh juga didownload dari Appstore dengan harga mampu milik, $2.99 (RM9.00).




Ok, aku bukanlah nak bercerita mengenai "app" yang aku gunakan untuk menulis blog tetapi nak bercerita sedikit dengan software yang boleh digunakan untuk mengecas ipad ketika ketiadaan atau kerosakan charger.
Seperti anda tahu, jika anda menecas menggunakan PC @ laptop, anda tidak akan dapat mengecas ipad anda kerana ipad 2 @ 3 memerlukan arus yang lebih tinggi iaitu melebihi 2 Amp. Apa yang anda akan dapat adalah "Not Charging". Jadi apa yang anda perlu lakukan?





Perkara anda perlukan:
1. Kabel USB ipad
2. Laptop @ pc yang mempunyai sambungan internet.




Perkara anda lakukan:


1. Google "Asus ai charger"
2. Download software ke pc anda.
3. Unzip dan install ke PC.
4. Restart PC anda.
5. Selepas komputer restart, sambungan Ipad ke komputer dengan kabel USB.
6. Sekarang Ipad anda akan dicas dengan jayanya.




- Posted using BlogPress from my iPad

5 ulasan:

  1. iPad pun perlukan teknologi Asus dan Windows untuk hidup, apasal la Apple punya produk punyalah bongkak

    BalasPadam
  2. charger aq ok but wayar dia syot where i should buy it.. i just want wire dia jew..
    someone tolong aq..

    BalasPadam
  3. Wire yg cetak rompak bawah RM10 ade. Tp jangan haraplah nak laju cam yg original. Sy ada buat eksperimen tentang perkara ini.

    BalasPadam