Rabu, 25 November 2009

PNS interview (haram) - Perbadanan Nak (kawan) Sendiri Berhad

rabu 25/11/2009
Pagi ini aku ada interview dpd PNS (perbadanan nasional berhad). Mereka kol hari isnin lepas. Bagitau ler ada interview hari rabu jam 9 am. Act, aku kurang percaya dengan interview jenis ni coz ahernya akan menyakitkan hati sebab semua jawatan yang ditemuduga ahernya telah di isi. Bodokan?That y lah aku kurang berminat nak pegi.


Alkisahlah, mula2 bagun jam 5 am dan terus blaja apa kejadahnya PNS (xpernah dengar pun), igt kan Permodalan Nasional Berhad (PNB), rupanya langsung taksama (malah igt PKNS, tp pikir2 bila masa plak mohon PKNS). dengan pakaian yang telah di iron, ku gagahi untuk pergi ke interview jam 9am (cam yang diberitahu oleh perempuan kurang ajar di dalam telefon). janji dengan kawan untuk pengesahan sijil jam 7 am dan dengan sialnya henpon plak boleh jatuh dpd poket seluar. Bila d kol2, rupanya jatuh di selekoh yang 1st d kampung..arhhh..bengang siot. Terpaksa ambik dan bagi ler duit kopi dekat orang tu walaupun henpon dah bersepai kena langgar keta.


Jam 8.30 am, perut plak lapar time tuh, pe g pekena nasi lemak d satu kedai sebelum sampai ke lokasi interview (Hotel Megharita). Makanan d kedai tuh plak cukup2 makan je..No komen. Takde nak bintang2.



Bila sampai je d lokasi, mak ai ramai siot..Macam sial je. Igt kami bertiga je yang dapat. Jumpa plak member2 GEMS. Ape kes?Interview dengan budak2 d c2, semuanya lost ape PNS, ade yang baca pasal PNB ler, hape ler..Malas nak layan..Dapat pulak no 26, cam kejadah je start pukul 8am-5pm dan budak2 len dah awal2 sampai. Lenkali bgtaw betol2 bongok. Ni semua salah minah2 HR yang takpandai buat kerja..



Setelah menunggu dari 9am-12.45pm (agak2 berapa lama tuh, penemuduga siap ley take a break, bukan ramai pun, sempat tido pun). Bila nama di panggil untuk temuduga, what da hell?Sila bagitahu pasal keluarga dan pasal diri sendiri..HELLO!!!tak boleh baca ke?dan rasanya tak sampai 2 minit pn d dalam dan bertanya soalan bodo camtuh. (sowilah bapa saya bukan YB, nenek saya bukan Mahathir atau Taib Mahmud, sowilah saya miskin, ayah kerja DBKU je, mak plak surirumah, kakak cikgu bla bla bla..saya takde kereta "kebel.".miskin hina, tak hensem, gemok, Sarawak )  Yang paling lawak, bila cakap SPM dpt 1A, 4B bla bla bla, dia cakap boleh plak masuk Matrikulasi dengan menghinanya(parent ajar menghina ke?kalau pangkat besar, boleh ke kecik2kan orang). Rasa ditampar dengan taik(teruk rasanya). Igt dia pandai sangat?boleh lawan lah math sape g pandai(aku wakil insvestment ler kalau nak lawan). Aku tahu aku ni jenis orang yang macam mana, kelebihan dan kelemahan aku dan aku tak perlukan sampah yang ambil kerabat sendiri mcm kau untuk menghina dan menjatuhkan maruah aku. Ko tak layak dan tak sepatutnya perkara ini berlaku. Last2 orang tu tanya, ada apa2 soalan sedangkan kt cm gila pegi hapal, baca semua pasal PKS, langsung tak tanya dan seperti tak berminat nak menemuduga kt. Today, belajar sesuatu yang baru. Lenkali kalau nak interview, bek kt tanya nama dia coz tak adil dia sorank je tahu nama kt dan kt tak tahu nama dia, resume dia dan apa hak dia nak hina kita coz senang kita nak publish atau buat aduan mengenai dia..


p/s: kalau aku dapat pun temuduga tu (wpn aku tahu mmg tak kan coz dia dah pilih pn awal2), aku takkan ambik. Aku tak matilah, so what aku ni Sains Nuklear, jeles ke? Aku tahu aku lebih bijak dpd ko, mayb jauh lebih bijak dpd anak2 ko yang ko suap dengan duit haram dpd mana hasilnya tuh. Mayb failed dan extent dan tak habis2 minta duit bayar yuran, tp blaja ke mana, bijaknya ke mana, ijazahnya ke mana. Lastly, warning kepada mana2 nak panggil Interview, kalau setakat nak malukan orang time interview, bek xpayah nak panggil interview, bek xpayah buat pn interview. cukup ler ko ambik KABAN BELAYAN ko tuh. Salam. Aku tanam anggur lagi bagus.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan